Nokia blaakt van zelfvertrouwen en is ervan overtuigd dat het met de nieuwe
generatie mobieltjes, de concurrentiestrijd in het smartphone-segment
makkelijk wint van de rivalen.
Dat is wat de bestuursvoorzitter van Nokia, Olli-Pekka Kallasvuo, liet weten
in een interview met de Financial Times.
Niet vreemd, want Kallasvuo’s argumenten staan als een huis.
Fin marktleider
De Fin wijst erop dat Nokia nog steeds marktleider is op het gebied van
smartphones. De cijfers geven hem gelijk. Volgens marktonderzoeker Gartner
had Nokia in het vierde kwartaal van 2008 een wereldwijd marktaandeel van om
en nabij de 40 procent.
Het veel gehypte Apple komt daar niet eens bij in de buurt, met de iets meer
dan 10 procent die Gartner het bedrijf toedicht. Apple staat overigens op de
derde plek in; de tweede plaats wordt ingenomen door Research In Motion
(RIM), de maker van de Blackberry.
Nokia is nog steeds de onbetwiste leider in het segment en al heeft het in
moeten leveren op marktaandeel (in het vierde kwartaal van 2007 had het nog
bijna 50 procent), door de sterke positie heeft het bedrijf een grote
voorsprong bij de introductie van nieuwe smartphones.
Nieuw besturingssysteem
Want de merkentrouw onder klanten is misschien ver te zoeken, het is vervelend
om te moeten wennen aan een nieuw besturingssysteem van een andere telefoon.
Nokia heeft het Symbian-systeem en dat wijkt af van wat Samsung bijvoorbeeld
biedt, dat gebruik maakt van Windows Mobile of RIM's Blackberry-software.
Dan toch sneller weer een Nokia, in plaats van een ander systeem aan moeten
leren.
Voorts denkt Kallasvuo dat het met de Nokia N97 en de iets minder slimme 5800
touchscreen, de leidende positie vast kan houden.
Touchscreen toetssteen
RIM kwam in 2008 met de Blackberry Storm, dat geheel wordt bestuurd met een
touchscreen, en de iPhone dankt het succes ook gedeeltelijk aan de
touchscreen-technologie, die een groot gebruiksgemak oplevert.
Het duurde even voordat Nokia ook met een touchscreen-mobieltje kwam, en dat
werd de N97. Maar één van de topanalisten van Gartner is ervan overtuigd dat
Nokia met méér en vooral spannender toestellen moet komen, wil het
Blackberry en de iPhone echt van zich afslaan.
Afhouden lukt mogelijk wel, maar als Nokia marktaandeel wil heroveren, dan zal
het met meer funky toestellen moeten komen. Een echte 'iPhone-killer',
kortom.
Duur toestel
Daarover zwijgt Nokia in alle talen. Toch zal het ergens mee moeten komen. De
N97 is de opvolger van de 9300, 9500 en E90 - telefoons die, gezien de
prijs, alleen voor het wel héél zakelijke segment bedoeld zijn. Met een
prijs van 550 euro is de N97 gewoon duur, smart of niet en prijssubsidies
buiten beschouwing gelaten.
Niettemin ontkent Kallasvuo in het interview met de Financial Times niet, dat
er mogelijk meer in het vat zit. Bij de introductie van de N97 in december
2008 liet een directeur van de Nokia toestellen-divisie zich ontvallen dat
de N97 een "nieuwe golf toestellen" aankondigt.
Volgens analisten als Carolina Milanesi van Gartner zullen de Finnen wel
moeten, willen ze de absolute heer en meester in het smartphone-segment
blijven.
Voorbeeld Ericsson
Tenslotte was er midden jaren '90 van de vorige eeuw ook een absolute
marktleider, het Zweedse Ericsson, dat dacht dat het voor eeuwig op de troon
kon blijven zitten met zijn a-modieuze, rechthoekige toestellen.
Ericsson moest in het stof bijten door sexy uitdager Nokia, dat nu zelf op
zijn tellen moest passen en voorkomen dat het de Scandinavische broeder
achterna gaat.
Voorlopig heeft Nokia in ieder geval één streepje voor, dat overigens weinig
met mobieltjes te maken heeft. Het zit op een enórme berg geld en kan de
recessie met redelijk gemak uitzingen, langer dan de uitdagers. Dat kon
Ericsson destijds niet zeggen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl